- rozwinO LGD
- rozwinCzłonkostwo
- rozwinPS WPR 2023-2027
- Plan komunikacji z lokalną społecznością wraz z harmonogramem realizacji
- Harmonogramy naborów
- Informacje i dokumenty dla wnioskodawców/beneficjentów
- Lokalne kryteria wyboru operacji wraz z procedurą ich ustalania
- Procedura oceny i wyboru operacji
- Księga wizualizacji PS WPR
- Obowiązujące akty prawne
- Ankieta monitorująca
- Prezentacje ze szkoleń
- Pytania i odpowiedzi
- Umowa ramowa
- Plan szkoleń
- rozwinPrzygotowanie LSR 2023-2027
- rozwinRLKS 2016-2023
- Wsparcie KSOW
- Procedura wyboru operacji
- Harmonogram konkursów
- Umowa Ramowa
- Plan Komunikacji i Plan Szkoleń
- Kryteria Wyboru
- Przedsięwzięcia
- Księga wizualizacji PROW 2014-2020 i księga wizualizacji PO RYBY 2014-2020
- Wnioski PROW na lata 2014 - 2020
- Wnioski PO Ryby na lata 2014-2020
- Prezentacje ze szkoleń
- Pytania i odpowiedzi
- Ankiety
HESTIA - Culinary & Natural Heritage for Tourism and Identity / HESTIA - Dziedzictwo kulinarne i przyrodnicze dla turystyki i tożsamości

Projekt HESTIA - Culinary & Natural Heritage for Tourism and Identity / HESTIA – Dziedzictwo kulinarne i przyrodnicze dla turystyki i tożsamości miał na celu rozwój potencjału turystycznego obszarów Lokalnych Grup Działania współpracujących w ramach międzynarodowego projektu współpracy HESTIA w zakresie turystyki kulinarnej i ekoturystyki. Międzynarodowy projekt współpracy realizowany był w partnerstwie 4 Lokalnych Grup Działania: LGD Aktywni Razem (Polska), LGD Zalew Zegrzyński (Polska), LGD Cserhatalja (Węgry), LGD Outokaira (Finlandia).
Cele projektu obejmowały:
- zachowanie, promocję w społecznościach lokalnych i wykorzystanie dziedzictwa obszarów LGD na rzecz ich rozwoju społeczno-gospodarczego, w szczególności dziedzictwa kulinarnego i przyrodniczego;
- wymianę doświadczeń w zakresie tworzenia produktów turystyki kulinarnej i (eko)turystyki;
- zwiększenie szans młodzieży na rynku pracy i zapewnienie wykwalifikowanych pracowników podmiotom gastronomicznym na obszarach LGD;
- rozwój opartych na lokalnym dziedzictwie produktów i usług;
- (wzajemna) promocję produktów i usług kulinarnych i turystycznych na obszarach LGD -partnerów w projekcie i poza nimi.
Projekt skierowany był do bezpośrednich i pośrednich grup docelowych. Bezpośrednie grupy docelowe projektu obejmowały: lokalne podmioty w branży turystycznej i gastronomicznej; młodzież zainteresowaną pracą w placówkach gastronomicznych lub ich prowadzeniem, mieszkańców i podmioty obszarów LGD uczestniczących w projekcie zainteresowanych promocją, wytwarzaniem i sprzedażą produktów lokalnych, w tym zwłaszcza: osoby w wieku 50+ i kobiety; mieszkańców i podmioty obszarów LGD uczestniczących w projekcie, zainteresowanych rozwojem turystyki wiejskiej, w tym zwłaszcza turystyki kulinarnej i ekoturystyki. Pośrednimi beneficjentami projektu byli: lokalne władze odpowiedzialne za ochronę i promocję lokalnego dziedzictwa i rozwój gospodarczy; lokalne organizacje zainteresowane ochroną i promocją lokalnego dziedzictwa i rozwojem gospodarki lokalnej; członkowie każdej społeczności, rozważający rozpoczęcie lub rozwijanie turystycznej i gastronomicznej działalności gospodarczej opartej na przyrodniczym i kulturowym dziedzictwie obszaru; turyści; ogół społeczności lokalnych objętych projektem jako beneficjenci rozwoju społeczno-gospodarczego ich obszaru.
Projekt rozpoczął się w czerwcu 2019 roku, a zakończył się w grudniu 2022 roku.
Realizacja projektu
Pierwszym działaniem projektu było spotkanie inicjujące projekt, które odbyło się 4-5 czerwca 2019 roku. Następnie została przeprowadzona rekrutacja uczestników, w ramach której do udziału w projekcie wybrano osoby z branży gastronomicznej lub zainteresowane tą branżą.
Następnie odbyła się wizyta studyjna w Finlandii, w ramach której zorganizowane zostało szkolenie kulinarne. Wizyta odbyła się w dniach 14-17 lipca 2019 roku. W ramach tej wizyty 11 osobowa grupa z polski miała okazję uczestniczyć w warsztatach kulinarnych, na których przygotowywane były potrawy fińskie. Ponadto, uczestnicy mieli okazję odwiedzić farmę reniferów oraz zobaczyć fiński projekt „Autobus dla młodzieży”.








Kolejnym działaniem była wizyta studyjna w Polsce. Tym razem to grupa fińskiej młodzieży wraz z przedstawicielami partnera projektu odwiedziła Polskę. Wizyta była zorganizowana na terenie 2 polskich Lokalnych Grup Działania: LGD Aktywni Razem i LGD Zalew Zegrzyński w dniach 6-10 października 2019 roku. Oprócz grupy fińskiej udział brali uczestnicy z obszarów polskich partnerów. Główną cześć programu podobnie jak w wizycie studyjnej w Finlandii stanowiły warsztaty kulinarne. Jednak tym razem skupiały się one na kuchni polskiej. Na terenie LGD Aktywni Razem odbyły się warsztaty dotyczące m.in. wyrobu chleba, powideł z buraka cukrowego i serów, natomiast na obszarze LGD warsztaty dotyczyły przygotowania tradycyjnego polskiego posiłku.






Kolejnym działaniem były lokalne warsztaty kulinarne, które odbyły się w dniach 10-11 maja 2022 roku. Pierwsze warsztaty odbyły się 10 maja w Powiatowym Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Serocku, a drugie 11 maja na terenie LGD Aktywni Razem. W warsztatach uczestniczyła młodzież ucząca się w szkołach ponadpodstawowych w klasach o kierunku gastronomicznym. W ramach warsztatów uczestnicy przygotowywali tradycyjne potrawy z obszarów partnerów projektu.








W tych samych dniach odbyły się również szkolenia z zakresu przedsiębiorczości. Jedno 10 maja na obszarze LGD Zalew Zegrzyński, a drugie 11 maja na obszarze LGD Aktywni Razem. Uczestnikami obu szkoleń była młodzież ucząca się w szkołach ponadgimnazjalnych. Szkolenia miały na celu pobudzić w młodzieży postawy przedsiębiorcze. Były przeprowadzone przez dwie trenerki z obszaru fińskiego partnera projektu oraz moderatora projektu. W ramach szkolenia młodzież mogła zapoznać się z metodą 4H stosowaną w Finlandii oraz uczestniczyć w warsztatach, podczas których tworzyli swoje pomysły na działalność gospodarczą poprzez określenie oferty, grupy odbiorców produktów/usług, źródła finansowania pomysłów, otoczenia biznesu, metody promocji produktów.





W ramach projektu zakupiono również witrynki służące promocji lokalnych produktów, które zostały rozmieszczone na obszarach partnerów projektu współpracy. Umożliwiają one odpowiednie wyeksponowanie lokalnych produktów.
Wydano także 3 publikacje książkowe. Jedna z nich to publikacja kulinarna zawierająca przepisy kulinarne z trzech krajów, z których pochodzą partnerzy projektu. Znajdziemy w niej przepisy polskie, węgierskie i fińskie. Publikacja wydana została w wersji dwujęzycznej - polsko-angielskiej. Natomiast dwie pozostałe to przewodniki turystyczne po obszarach polskich partnerów projektu współpracy. LGD Zalew Zegrzyński wydało przewodnik „Nie tylko Zalew – Tematyczny przewodnik po krainie Dolnego Bugu i Jeziora Zegrzyńskiego”, a LGD Aktywni Razem „Skarby natury, kultury i historii północno-zachodniego Mazowsza – Tematyczny przewodnik po obszarze Lokalnej Grupy Działania Aktywni Razem”. Wszystkie opisane publikacje dostępne są w wersji elektronicznej na stronie internetowej LGD.

"Kulinarne podróże - regiony Polski, Finlandii i Węgier od kuchni" - plik do pobrania

"Nie tylko Zalew - tematyczny przewodnik turystyczny po Krainie Dolnego Bugu i Jeziora Zegrzyńskiego" - plik do pobrania

"Skarby natury, kultury i historii północno-zachodniego Mazowsza - tematyczny przewodnik po obszarze Lokalnej Grupy Działania Aktywni Razem" - plik do pobrania
W ramach projektu zorganizowano również przyjazd grupy uczestników z obszaru LGD Aktywni Razem na Festiwal Aktywności Społecznej i Kulturalnej Sołectw we wrześniu 2022 roku. Uczestnicy mieli rozstawione swoje stoisko, na którym promowali lokalne produkty i ofertę turystyczną obszaru LGD Aktywni Razem, natomiast LGD Zalew Zegrzyński zakupiło lokalne produkty oraz kosze do zapakowania ich w zestawy i również promowało je podczas Festiwalu.


Ciekawym wydarzeniem z punktu widzenia mieszkańców obszaru LGD Zalew Zegrzyński był również pokaz kulinarny wykonany przez osobę o znanym wizerunku w branży gastronomicznej - Pascala Brodnickiego. Pokaz ten odbył się 29 września 2022 roku w Kuligowie. Pokaz kulinarny oglądali mieszkańcy obszaru LGD, w tym lokalni przedsiębiorcy z branży turystycznej oraz młodzież z klasy gastronomicznej z Powiatowego Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Serocku.
Całość projektu została zakończona działaniem promocyjnym w postaci wydania artykułu prasowego opisującego projekt.


















